søndag 28. april 2013

Quiltet jakke i Liberty (Vårjakke #2)



Så kom jeg omsider i mål med den quiltede jakken til frøkna mi :-)
Jeg har lenge hatt planer om å sy en sånn jakke, men vegret meg litt for å komme i gang, siden jeg ikke har noe erfaring med quilting. Da jeg skulle sette i gang gjorde en gledelig oppdagelse : 
For ei stund siden kjøpte jeg ei brukt symaskin via FINN.no, som jeg bruker på hytta. Det fulgte med en del utstyr med denne maskina, men jeg har aldri satt meg inn i hva slags trykkføtter som var med, bare benyttet meg av "de vanlige". Kanskje hadde jeg en anelse allikevel, for jeg kom i hvert fall på at jeg skulle sjekke dette ekstrautstyret før jeg begynte å quilte, og hva fant jeg? Jo, en egen quiltefot, og en "dings" som måler avstanden mellom hver quiltesøm, slik at man får helt jevn avstand mellom hver søm! Kult! Jeg er strålende fornøyd med min nye sydings; den var lett å bruke, og quiltinga gikk egentlig som en lek. Nå vet jeg jo ikke....kanskje ville det gått like lett uten denne fancy trykkfoten min også!? Det har jeg jo aldri prøvd ;-)
Som dere skjønner er jeg på helt ukjent farvann her, og kan ikke quiltespråk. Noen som har erfaring med en sånn fot sammenlignet med å sy med vanlig trykkfot? Har det noe for seg?




Jeg har brukt Libertystoff både til ytterstoff og for, og et lag vatt imellom. Libertystoffene har jeg kjøpt hos Shaukat. Sømmene inni jakka har jeg skjult under lyseblå skråbånd. Mønsteret til jakka har jeg kjøpt fra Centilong.  
Jeg er godt fornøyd med resultatet, men frykter dessverre at den er for lita for frøkna mi. Jeg fulgte mønsteret til punkt og prikke, men la på litt ekstra lengde på armene. Jeg har sydd den i str 6 år, til jenta mi som blir 6 i sommer. 


Dessverre får vi ikke prøvd på jakka med det første, for hun som skal ha den har vært uheldig, og derfor ser hennes høyre arm sånn ut for tida:


Stakkar lita :-(

Krysser fingrene for at hun kan få brukt jakka i sommer! I så fall kan det nok dukke opp noen bilder av jakka i bruk også etter hvert :-)

Fortsatt fin søndag til deg!

6 kommentarer:

  1. Åh, såå fin! Du har verkeleg kasta deg uti det, og laga den jakka eg har sett på så mange gongar! Eg tør ikkje å lage den, rett og slett fordi eg trur det vil sette nøyaktigheta og tolmodigheta mi på ei litt for stor prøve, og fordi eg er rett jenta mi ikkje vil like den etter alt det arbeidet. Så då blir det enklare prosjekt ei stund til, og så får vi sjå om eg vågar meg på den på eit seinare tidspunkt. Eg er imponert over deg, i alle fall!

    Stakkars veslejenta med gips på armen! Slik gjekk jenta mi heile sommarferien i fjor, men takla det overraskande bra. Håpar det går fint med skjønne jenta di, også!

    Klem

    SvarSlett
  2. Jakka var kjempeflott! Du er jo en racer på quilting :)
    Stakkars jenta di...men det var jo godt det ikke var midt på sommeren når "alle" andre bader og koser seg :)
    (Nå har jeg fått oppskriftsheftet fra Ottobre med jakkeoppskriften du hadde sydd til gutten din. Kanskje jeg sender deg et spørsmål når jeg setter i gang, for den stoffbiten "bak" glidelåsen er jeg litt usikker på hvordan jeg skal sy på... hm... :)

    SvarSlett
  3. Så utrolig flott, Guro! Nydelig stoff, også!
    Mht til quiltning, så har jeg selv ikke mye erfaring med dette, men hvis noen hadde fortalt med om denne quilte-trykkfoten, innen jeg begynte på å quilte (f.eks syboksene jeg lager), så hadde jeg da helt klart foretrukket å ha en! :D Hvordan ser denne quilte-trykkfoten ut, er det noe du vil vise et bilde av? (Kanskje jeg har en, uten å vite om de..? ;-) hi, hi.

    Får man flere størrelser med, når man kjøper Centilong-mønsteret? Og er den lett å gå til, oppskriften? (Nå fikk jeg lyst til å sy en, jeg også! : )

    Klem fra Marthe

    SvarSlett
    Svar
    1. Og stakkars datteren din, da! Riktig god bedring til henne! ♥

      Slett
  4. Kjempesøt jakke - krysser fingra for at den passer til frøkna :) Stakkar , vært uheldig henne da - fin gips da :)

    SvarSlett
  5. Stakkels hende! Jeg håber armen hurtigt bliver bedre. Hvor er du bare dygtig - jakken er super flot.
    K.h.
    Christina

    SvarSlett