fredag 1. oktober 2010

Barnebokhelter



Yngstemann i familien har lagt sin elsk på bøkene om Lotta fra Bråkmakergata, med boka om Lotta som kan sykle som klar favoritt. Lotta er en heltinne som mor i huset også heier på! Jeg håper vi kan holde oss til henne ei stund... vi vender nok uansett tidsnok tilbake til en eller annen fe- eller prinsessehistorie...
Jeg synes det er stas å gjenoppdage disse bøkene som jeg husker så godt fra egen barndom.



I begeistring over Lottafeberen i heimen, laget jeg i går kveld ei Lottapute som skal få bo i benken på rommet til jenta mi. Illustrasjonene av Ilon Wikland til bøkene om Lotta er så flotte! Jeg brukte bildet fra omslaget på boka, og overførte det til stoff vha tekstiloverføringspapir. Rundt bildet har jeg ei ramme med kløverstoff fra ByGraziela.
På baksida tok jeg med et lite sitat fra Lotta:

"Tenk, for det kan jeg! I smug!"




Herlig at mottakeren hvinte av begeistring over å finne Lotta på ei pute i benken sin da hun sto opp i morges.





Og storebror bestilte med det samme ei pute med Knerten på... og ei med Harry Potter.
Det er altså våre barnebokhelter for tida - snart er det nok noen andre som "ruler".

13 kommentarer:

  1. Åååååååå så nydelig!!!! Helt fantastisk!!! Ja!!!! Hvor har du fått stoffet fra, kan du hviske meg hemmeligheten?

    Kjempe fin helg til deg og dine!!!

    SvarSlett
  2. Åhhhhhh, det var nå nåke med det harligaste!!!!!!!!!!!!!!

    Skjønnaste putå, og den benken da!!! Og det fiiiina pleddet på benken!! Litt VEL misunnelig nå kjenne eg.... *sukk*

    Tekstiloverføringspapir va nytt for meg. Kor får en tak i det mon tru? Resultatet var jaffal fantastisk!!!

    Masse utropstegn fra meg i dag, men eg blei såååå imponert :o)

    SvarSlett
  3. Eg må berre henge meg med på jubelen!
    Strålande fint! -og eg lot meg verkeleg inspirere! Har overføringspapir ståande på vent, men no veit eg jo nesten kva eg kan bruke det til... Lotta er nemleg ein superfavoritt her i huset også! Og det samme er Knerten! Vi har imidlertid ikkje kasta oss på bølgen med filmen og det heile, for veslejenta mi har høyrt lydbøkene om att og om att, og eg vil ikkje øydelegge bilda ho har inni seg.. :) Men dei originale teikningane både til Knerten og dei andre klassikarane er jammen fine! Kanskje får eg endeleg laga puter til kosekroken på rommet hennar snart..?

    Ønskar deg ei strålande hausthelg! :)
    -og kos deg på cafè! ;)

    SvarSlett
  4. Vilken härlig barnkudde!!

    SvarSlett
  5. utrolig søt pute - nydelig det røde kløverstoffet!

    SvarSlett
  6. Underbar!!! Vad smart med textilöverföringspapper...det måste jag verkligen prova! Vad kul att dottern din blev så glad:) Minns oxå Lotta på Bråkmakargatan med stor behållning från min uppväxt...hon är cool!

    SvarSlett
  7. Kjempefin og gøy pute! Så oppfinnsom og flink du er!

    SvarSlett
  8. en helt fantastisk kudde och vad bra den passar i soffan:-)

    SvarSlett
  9. Vilken roligt idé. Och soffan med de tre kuddarna i blev ju jättefin.

    SvarSlett
  10. Fantastisk pute, elsket Lotta når jeg var liten.

    SvarSlett
  11. fy søren puten var grådig fiiiiiin :D Flotte benken med flotte puter oppi D:

    SvarSlett
  12. helt fantastisk! det må være den skjønneste puta jeg har sett!

    SvarSlett