søndag 16. mai 2010

Hipp hurra for 17. mai


...og for at jeg rakk å bli ferdig med bunadene! Ny guttevest er sydd og jente bunaden er justert, så i morgen stiller hele familien i bunad.
Bildene her er fra tidligere år. Gutten min har jeg laget bunad til siden han var helt liten, mens jeg egntlig ikke hadde noen ambisjoner om å lage jentebunad...
Men denne trønderbunaden ble til ila noen hektiske maidager for 2 år siden, under meget kyndig veiledning fra min tante. Jeg var innom tanta mi for å få hjelp til å sy i en glidelås i en kjole jeg hadde sydd til jenta mi til 17 mai. Jeg var egentlig ganske fornøyd med egen innsats..."Skal hun ikke ha bunad da?" sa tante... Vi satte igang, og etter et intenst sykurs med masse veiledning ved tantes kjøkkenbord, så ble det bunad. Kjempestas!
...den kjolen fikk aldri noen glidelås, men heldigvis har jeg lært å sette i glidelås siden den gang :-)



Ønsker alle en fin dag i morgen!

5 kommentarer:

  1. Vakker jente i vakker natur!! Kjempe flott bunad!!

    God 17 mai!!

    SvarSlett
  2. Åh, så flink du er! Kjempefine bunader:)

    SvarSlett
  3. Oi, så fine bunader! Veldig stas med ekte trønderbunad da! det her jeg også! (men ikke jentene enda dessverre..)

    SvarSlett
  4. Tante hilser og synes du er veldig dyktig!
    Møsteret til guttejakken ligger bare og venter på deg!
    Tante K

    SvarSlett
  5. Utrolig flott! Skulle ønske jeg fikk til det - barna elsker å pynte seg i bunad og 17. mai og i jula går de bare i det. Men her i gården har det desverre blitt med barnebunader som de selger overalt. Ja ja, fine de også da. Men dine her, KJEMPEFINE!!!

    SvarSlett