mandag 1. november 2010

Gardinkjole


Jeg finner ikke så mye tid til å sy for tida. Når jeg først har litt sytid blir det gjerne kjente, enkle mønstre som blir brukt...da vet jeg ihvertfall at jeg kommer i mål på den tida jeg har til rådighet. Jeg har lyst til å prøve ut noen nye mønstre og, men det får vente litt... I mellomtida koser jeg meg med å plukke fram noen stoffer og sy en kjent kjole. Og mens jeg syr slapper jeg virkelig av - kobler av.



Når jeg syr i slike gamle stoffer spinner tankene gjerne rundt historier til disse gamle stoffene. Som denne kjolen: Stoffet er ei gardin fra loppemarked..For den som kjøpte denne gardina en gang er det jo ikke ei hvilken som helst gardin! Noen kjøpte den for å gjøre det fint i stua si. Ei koselig trondheimsstue med en liten familie i. Etter noen år skifter moten - og gardinene blir skapfyll i noen år, før ei skikkelig opprydning står for tur, og gardinene finner veien til loppemarkedet på nærmeste skole. Og så havner de hos meg. Men tenk om gamlemor som kjøpte disse gardinene, på vei til Bristol cafe for å spise romkake med sine venninner, møter ei blid lita trønderfrøken på tre år som svinser rundt på Nordre gate i en kjole sydd av hennes gamle stuegardiner. Jeg håper det ville fått henne til å smile, og fortelle historien om de gamle, fine gardinene til venninnene sine mens de drikker kaffe.

Ikke de store verdensproblemene som tynger meg mens jeg syr altså! Herlig avkoblende...og litt skrullete!? Stoffskrulle ;-)


9 kommentarer:

  1. Å vilken underbar liten historia om ett tygs historia! =o)) Jag fick gåshud när jag läste och förställde mig verkligen hur gardinen har levt sitt liv hos den lilla familjen och hur den sen finner sin väg till en liten flicka på 3 år.. Så fint skrivet av dig!!
    Å klänningen är ursöt!!

    SvarSlett
  2. Du skriver verkligen fint! Håller med Miiaoo, gåshud it is! Underbart söt klänning dessutom.

    SvarSlett
  3. Nydelig stoff! Kjenner godt følelsen av avkopling med kjente mønster. Krever mer overskudd å teste ut nye ting. Ser at flere enn meg nekter å tenke høstfarger...

    SvarSlett
  4. Så flott gardin, som nå har blitt en fargerik og fin kjole med mange ukjente historier man bare kan spekulere på - om man har tid.

    SvarSlett
  5. fin färgkombination
    kul att du berättar om tyget

    SvarSlett
  6. Hei Stoffskrulla! ;-) Smiler og koser meg med bloggen din jeg :-) Kjolen var kjempefin!

    SvarSlett
  7. Så fint!
    Og e nok ganske som deg med å tenka på historien te bruktfunnene mine, stoff og andre :o)

    Like ekstra godt når eg finne skatter som tilhøre mi egen slekt.

    Og jaaaa! Håpe du får mulighet te å treffe oss i Trondheim! Hadde jo vore sååå gøy. Eg har te gode å oppleve dårlige bloggtreff :o)

    SvarSlett
  8. Helt nydelig! Virkelig en av mine favorittfarge kombinasjoner!

    Og så likte jeg stoff skrulle tankene dine:)

    SvarSlett
  9. Virkelig virkelig skøn blog!!!!!

    SvarSlett