mandag 12. november 2012

Tre nye vester

Jeg synes vester er supre plagg å kle de søte små i om vinteren. Den siste tida har tre nye vester blitt produsert på pinnene mine. En er tatt i bruk av lillebror, og to skal gis bort som gave.


Dette er "Enkel vest" - et supert mønster fra Pickles som jeg har strikket flere ganger tidligere. Denne varianten har jeg strikket i Alfa med glitter.


 

Dette er en annen av mine favoritter. Mønsteret til denne er et gratismønster fra det danske bladet Familie Journal (jeg har linket til oppskriften i dette innlegget, om noen skulle ha lyst til å lage den).
Jeg har heklet den i Merino Ekstra Fine på nål nr 4.
Knappene på begge disse vestene er stoffknapper fra Stoff & Stil.



Til slutt vesten som lillebror har fått. Han har ikke mye ro i kroppen for tida, så det er ikke så lett å få tatt bilder :-) 
Denne er strikket i et tykt alpakkagarn. Her strikket jeg uten mønster - jeg beregnet bare størrelsen ut fra en jakke han har som passer godt. Den er strikket "på tvers" i rillestrikk. Forstykket og bakstykket er strikket hver for seg som et rektangel, bare med felling for halshull foran, og i tillegg felte jeg et par masker i nakken. Veldig enkel og rask å strikke, men den passer ham faktisk veldig godt. Det er gøy :-)

14 kommentarer:

  1. Vest er supert! Så fint med heklevest, eg kan ikkje hekle trur eg :) Har ikkje lært det. Men rillestrikk vert eg meir og meir gald i! Enkel vest har eg og strikka. Fine vestar du strikka!

    SvarSlett
  2. har du oppskriften på den rillestrikka vesten. Den var veldig søt. :) Veldig koslig blogg du har forresten. :) Har vært innom flere ganger og blitt inspirert.. -Linn

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig at du liker å kikke innom bloggen min :-)
      Jeg har ikke oppskrift til vesten. Jeg brukte en jakke som 'mal' for hvor stor jeg ville at for- og bakstykket skulle være. Hvert stykke er et rektangel, med felling for halsen foran og for nakken bak. Jeg vet ikke om denne beskrivelsen hjelper deg?

      Slett
    2. ok! Takk for svar. :) Kanskje jeg skal ta sjangsen å prøve ei gang.. :)-Linn

      Slett
  3. De var fine alle sammen. Jeg elsker den øverste varianten - så grei å strikke :)

    SvarSlett
  4. Så herlige vester!!
    Gode til vinteren :)

    SvarSlett
  5. Så skjønne vestar :-) og så fin blogg! Her skal eg jammen kikke innom oftare :-)

    SvarSlett
  6. Så fine vester!! Veldig praktisk nå på vinteren.

    SvarSlett
  7. Jeg har hatt vestdilla lenge, den rillestrikkede var morsom, tenker raskt på et rosa garn jeg har liggende med tanke på vest, du syr i begge sider, da? Pickles har jeg sett, men ikke prøvd, alfa med glitter burde være helt rett her for tiden, ordet prinsesse detter ut stadig vekk!
    PS Kanske du skal ta bort ordverifieringen, da er det mye lettere å kommentere?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syr i begge sider på vesten ja.
      Merkelig med den prinsessefasen - den er visst nærmest obligatorisk ;-) Jeg tror vi er i ferd med å bli ferdig med den fasen - frøkna har erklært turkis til sin nye favorittfarge.
      Takk for tips om ordverifiseringen! Jeg trodde den var avslått jeg!

      Slett
  8. Kor artig å finne denne bloggen og denne vesten akkurat i kveld...
    Eg var i barnehagen med barnebarnet mitt på 5 år idag, og der var ei lita jente med ein lignande vest som din.
    Eg har gått og tenkt på det sidan, at slik skulle eg ha strikka.
    Det ser så deilig ut over skuldrane.

    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
  9. Å så inspirerende!! Sitter her å leter etter vester jeg kan strikke til de små. Den rillestrikket var jo genial!!! Kan jeg herme? Å kan du hjelpe meg? (he he he)

    SvarSlett